lördag 4 november 2017

Belysning i hönshuset


Bildresultat för porslinsarmaturDet finns fördelar med belysning, hönsen stimuleras till värpning om de får mera ljus. Det betyder at tom du har extrabelysning till dina höns under den mörka perioden kommer du med allra största sannolikhet att få fler ägg än om du inte har det...

Debatten om belysning i hönshuset pågår ständigt.

Det kan i viss mån finnas nackdelar med att ha belysning. En höna lägger ett visst antal ägg under sitt liv, om du har belysning lägger hönan fler ägg under en mer centrerad del av sitt liv.

Hönor klarar sig helt utan belysning men om du vill ha lite bättre äggläggning den mörka delen av året är det inte något fel med att ha en lampa, särskilt inte om du bor i norra delen av Sverige, lite extra ljus har inte skadat någon en mörk decembermorgon :)

Det brukar vara klokt att ha en lampa som tänds på morgonen så att hönsen vaknar tidigare, på så sätt kan dom följa skymningen och i lugn och ro hitta in i hönshuset och upp på sittpinnen innan det mörknat helt. Om du istället har extrabelysning på kvällen som inte dimmar ner, utan bara släcks kan det bli lite svårt att hitta upp på pinnen i tid för dem...

Jag kommer iaf att göra ett litet experiment i vinter då jag ger mina damer lite extraljus och jämför med tidigare års produktion. Min tanke är att dom ska få 8 h ljus per dygn så i december kommer jag att få tända ganska tidigt... Skulle ju egentligen vilja ha en godkänd stallampa i form av en julstjärna som jag kan ha i fönstret, detta måste undersökas :)

Vilken lampa ska man då ha? IP klass är viktigt och lämpligast för mig verkar vara en vanlig porslinsarmatur med glasglob runt, kanske inte supersnyggt men funktion går före allt i mitt hönshus numera... Innan jag bestämmer mig ska jag dock sondera marknaden och noga se över alternativen. Jag vet att biltema har en armatur som ska ha rätt ip klass dock har jag förstått det som om höns har svårt att tillgodose sig vissa frekvenser från ljusrör, dom uppfattar det som flimmer, så man ska nog se över sin frekvens om man väljer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar