torsdag 14 september 2017

Samla hönsgodis för vintern

Winter is comming... och vad är bättre än att kunna bjuda hönsen på lite godsaker som man sparat på sig under den rika sensommaren :)

Vad kan då vara lämpligt att plocka och spara?

Här följer en liten genomgång på vad jag sparar på, kom gärna med tips om du vet något mer...






Nässlor 
Jag plockar och torkar nässlor till hönsen under hela sommaren. Enklast att hantera det är om man kan plocka stora mängder nässlor under hela säsongen. Jag har ett ställe där jag låter sonen kissa för att göda nässelodlingen. Då och då går jag och skördar en rejäl näve som jag binder upp i vedboden där jag låter dom torka. Under vintern brukar jag hänga in en hel knippe då och då, det händer även att jag smular nässlorna direkt i maten.
Här är en bild på mitt nässelplockarställe. Perfekt att bara sticka in en hadn (med handske på) och klippa av dom, dra en gummisnodd runt och hänga upp dom i ett tak :)


Rönnbär 
En höst rik på rönnbär ger en kall vinter...sägs det... Just det vet jag inget om men en höst rik på
rönnbär ger lyckliga hönor på vintern :) 
Jag brukar plocka rönnbär under hösten och torka dom. Om jag orkar så fryser jag dom först, om det är möjligt plockar jag dom efter den första frosten men då mitt liv är fyllt med allt möjligt försöker jag plocka dom när möjlighet finns, så det blir lite då och då.
För att torka dom brukar jag lägga dom på gamla myggfönster som blivit över i södersolen, då är dom torra på någon vecka. 
Nypon
Mina hönor gillar även nypon. Jag gör faktiskt likadant med nyponen. Plockar dom, torkar dom på gamla myggfönster i solen och sen packar jag dom i papperspåsar eller i tygpåsar, ofta hängande i taket i en luftig bod... Tidigare delade jag nyponen och torkade dom på en plåt i ugnen men det var innan jag hade tre barn ;) 

Örnbräken - Ormbunke
Det finns stor tro i att Örnbräken skulle kunna mota ohyra, även jag tror på det. Jag är osäker på om det finns några vetenskapliga belägg för det (om du vet något, berätta gärna för mig!) Dock har jag ofta Örnbräken i reden och hängande i hönshuset och peppar peppar så har jag klarat mig från ohyra... 

Därför brukar jag plocka Örnbräken under sensommaren, jag brukar ha en snodd runt handleden och en sax i handen, sen klipper jag av en rejäl bukett, så stor så jag precis når runt med fingrarna. Därefter trär jag runt snodden ett par varv och sen hänger jag upp dom i taket ett torka. 

Jag brukar även låta stora mängder torka direkt inne i hönshuset, då jag tror att det har effekt. Här kan man se en bild på hatthyllan i hönshuset där jag har massor av Örnbräken som ligger och skräms ;)


Örter 
På samma sätt som jag torkar nässlor torkar jag ibland vissa andra örter som jag tror har effekt mot ohyra, en gammal dam sa att lavendel, renfana och rosmarin kunde fungera på samma sätt, så det händer att jag torkar även dom...

Gräs
Om möjlighet finns under sommaren försöker jag att slå lite gräs som jag torkar och sparar. Det är så mysigt att kunna strö ut en hög gräs åt hönsen som dom kan sprätta i när snön ligger tung...Dessutom är det billigare och enklare att ha det hemma än att behöva åka till en bonde och köpa...

Flis
När jag rensar i mina snår och buskar brukar jag köra allt i en flismaskin/kompostkvarn och sen använder jag fliset till sprättunderlag, gärna på vintern när det torkat upp lite, då kan det vara mysigt att hälla ut små högar som hönsen kan sprätta i och själva fördela ut jämt över hönsgården :)

Tänk att en sånhär rishög kan bli flera dagars jobb åt ett gäng vintertrötta hönor!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar