tisdag 26 september 2017

Göra höstvila i landet

Hösten närmar sig och det innebär vila för såväl odlaren som för våra land... 
Hur tar man då hand om sina land på bästa sätt? 

1. Töm landet
 Rensa ur/ ta bort allt som inte ska vara där. Jag sparar ofta lite kål för vintern så planterar jag spenat på några ytor men resterande land tömmer jag på växtlighet. Va noga med att rensa bort ogräs, du vill inte ha ogräs som fröar av sig i landet! Jag är expert på att lämna några tomater som ska få eftermogna, men helt ärligt så borde jag ta bort dom och tömma landen för det är faktiskt extremt sällan det blir varmt i oktober och betydligt mycket vanligare att det dyker upp hungriga djur...

2. Bädda ner landet under ett täcke
Lägg ett täcke hö/halm/löv/gräsklipp/organiskt material över hela landet. Då har maskarna något att göra under höst/vinter/vår och som tack får du mullrik jord att så i när vårsolen kikar fram...

3. Ta tillvara på näringen i en kompost
Placera allt organiskt material som blir över i en kompost så har du bra jord att gödsla på med i vår. Du kan även täcka direkt med dom i landet men jag brukar välja att kompostera och göda först på våren. 

4. Förbered för nästa odlingssäsong
När jag vinterförbereder försöker jag att tänka hela hösten/vintern/vårens förlopp. För mig innebär det:
 - Bokashi. Se till att jag har någonstans att göra av min Bokashi, ett långt dike rakt genom landen som jag kan fylla igen eftersom duger gott. Blir det en vargavinter finns en gammal låda som plan B.
   Gräv en ränna i landet, jag brukar gräva 

- Förbered nya land. Markera/marktäck nya odlingsytor. Samla ihop allt du hittar under höststädningen och lägg det där du ska ha nästa odling, se till att underlätta för en snabb start när vårvärmen slår oss med häpnad :) 


Slutligen vill jag slå ett slag för att det inte är för sent för att odla. Spenat är till exempel en ypperlig gröda att odla. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar