fredag 15 september 2017

Hur eftermognar man tomater inne?


Att jag helt plötsligt har huset halvfyllt med gröna tomater är inte ovanligt för mig.
Anledningarna till det är ofta många:
  • Frostnätterna skrämmer mig så jag plockar in allt.
  • Ett klåfingrigt barn förirrar sig och plockar in (allt?! :/)
  • Möglet kommer krypande och jag vill rädda skörden...
  • Oftast är det jag själv som river med mig några av misstag... 
Ja anledningarna kan var många men tomaterna är ändå knallgröna och omogna ...


Jag har två olika sätt, kom gärna med fler förslag om du har några tips att dela med dig av!

1. Hänga dom i klasar i fönster (inte särskilt hållbart ett år som detta då jag kommer att hantera mer än 40 kg tomater...) Men andra år har jag hängt dom i klasar och plockat bort dom som mognat eftersom. Det är smidigt då man hela tiden har översikt över vad som är moget. Dock krävs det att man har kvar något att hänga upp dom med, och det är lite pyssel att få ihop dom lite snyggt, det ser ofta ut som om någon hängt upp några vilsna tomater lite här och där, inte alls sådär piffigt italienskt som det är i min fantasi...  

2. Lägga dom luftigt i en låda och låta dom eftermogna med ett par äpplen.
Under större delen av sensommaren har jag en liten låda, ofta en gammal godislåda som jag lägger en handduk över och förvarar i skafferiet med nått äpple i. Där lägger jag i alla tomater som måste få lite mognadshjälp. Sen tittar jag i lådan ett par gånger i veckan (ofta när jag stoppar dit nya) efter vilka som har mognat, dom tar jag upp och gör sallad på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar