fredag 22 september 2017

Så gurka i slutet av september?

Ja, jag vet det låter helt galet! Men efter att jag studerat våra vänner i Öster igen har jag hittat flera gurksorter som ska kunna sås under sensommaren och skördas under hösten. Dock bör allt tas med en nypa salt då min ryska är princip obefintlig och mina översättningar består av mycket tolkningar.. Tex är ju sensommar ett ganska brett begrepp och jag vet inte riktigt när sensommaren infaller i norra Ryssland, dom kanske besitter mycket mer självinsikt än vad jag gör och påbörjar sensommaren i slutet av Juli? Min sensommar är ju väl sen, men jag måste få testa, jag kan inte hålla mig ett helt år...

Informationen har även delvis översatts till engelska och delvis är kvar på orginalspråk, ryska..."can stand cold" kan ju innebära lite vad som... Vad är kyla i norra Ryssland, för en gurkplanta... Ja som ni förstår är jag ute och balanserar på en smal tråd :)

Så här står jag i slutet av september med värmemattan igång och en påse ryska gurkfrön i handen... Jag inser att det är ett totalt vansinnesprojekt när jag tänker på min ouppvärmda odlingstunnel och att det snart är oktober, men några fröer är det iaf värt!

Idag sår vi och håller tummarna för att slutet av september på något sätt kan efterlikna karj, rysk sensommar :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar