fredag 8 december 2017

En kladdfri, billig vattenlösning

Jag har haft problem med min vattenlösning till och från. Jag har provat flera olika vattenbehållare och har slutligen byggt en egen som faktiskt är toppentrevlig att handskas med!

Detta var viktigt för mig när jag konstruerade min vattenautomat: 

  • Den måste vara lätt att fylla på. Jag är inte jättestark och vill inte bära tungt i onödan. 
  • Den ska delvis finnas i min foderbod och delvis i hönshuset, hönsen måste kunna dricka inne i hönshuset och man måste kunna fylla på utan att behöva gå in till hönsen i hönshuset.
  • Den ska vara spillfri, jag är less på att bära in vatten som blir kladdigt som jag sedan får hälla ut. 
  • Flera hönor ska kunna dricka ur den samtidigt.
  • Det ska vara lätt att ta ut den för rengöring. 

Min lösning är en sluten plastdunk som fylls på på plats, med vattenkanna eller med slang direkt i hinken. Hönorna dricker ur nipplar undertill. Den står 2/3 in genom en nätvägg på en liten avsats som jag specialbyggt (vill man inte bygga kan man ställa den på en pall och låta nipplarna sticka ut, pallens ben sågas av så att vattenautomaten står på lagom höjd). Min står i ett litet fack, som gör att nipplarna sticker u ner, men den kan inte falla framåt då en regel håller emot den står så att 2/3 av behållaren sticker in i hönsens del av hönshuset. 1/3 av dunken sticker ut i foderförvaringsdelen. Där finns påfyllningslocket i dunken.

Jag köpte en plastdunk, jag valde 25 L avsedd för dricksvatten på den lokala järnaffären. Därefter köpte jag nipplar, finns både på ebay och i lokala butiker.

Dunken kostade ca 50 kronor, nipplarna betalade jag nog 15 kr för, borren hade jag hemma... Så den här toppenlösningen kostade 65:-

Därefter borrade jag ett gäng hål för nipplarna och skruvade dit dom. Jag var beredd på att behöva göra någon sorts tätning men det slutade tätt utan extra tätning...

När nipplarna väl var på plats byggde jag en liten avsats som dunken kan stå på. Jag har lyft ut den ett par gånger för rengöring, men till vardags står den där den står. Vattnet räcker lääääänge. Det kan ibland droppa någon droppe från hönornas näbb men det är droppar som går till spillo, inte liter som det har varit i mina tidigare lösningar som kladdat och geggat...

Jag behövde inte ens visa hönorna hur man skulle göra, dom var genast på de små röda nipplarna och pickade, nu visar dom snabbt nykomlingar hur man dricker...

En stor fördel är att hålet som man fyller på vatten i står utanför det område som hönsen har tillgång till, så en icke hönsvan person kan fylla på vatten utan att behöva komma för nära mina sociala hönor :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar