söndag 3 december 2017

Lite extraljus gav mera ägg

Efter att ha läst på om för och nackdelar med att ha extrabelysning bestämde jag mig för att det antagligen inte var annat än trevligt för hönsen att få lite extraljus en skum månad som denna. Jag är medveten om att hönsen behöver vila och har därför varit lite sparsam med belysningen. Belysningen tänds tidigt på morgonen och på så sätt drygar jag ut det långa mörkret med några fler timmars ljus.

Innan jag hade extrabelysning hade jag 1,5 bruna ägg per dag (ja, alltså inte ett halvt ägg utan två ena dagen och ett nästa, så snittet blev ungefär 1,5). Nu har jag haft extralampan på i snart två veckor och jag snittar på tre ägg per dag. Jag har inte haft ett grönt eller ett ljusbeigt ägg sen i början av oktober och nu, vips så verkar dom vara tillbaka :) Jag har alltså gjort ett helt ovetenskapligt experiment, där jag tror att  jag inte ändrat något annat än ljuset och så får jag fler ägg... Precis som vetenskapen bevisat många gånger innan denna men det va kul att själv få se hur lång tid tagit innan ljuset gett verkan...

En bieffekt är även att tupparna blivit väldigt aktiva galare, så snart blir det slakt igen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar