söndag 24 september 2017

Bestämma kön på gökfärgade kycklingar...

Jag hade tänkt att bjuda på ett spännande experiment med minst 12 kläckta gökfärgade kycklingar men pga uruselt kläck så blev det 3 st?!

Det är två maraner och en PR, alla gökfärgade.

Nu ska ni få vara med och gissa om vad det är för kön på mina små kycklingar...


Det finns lite skrivet om gökfärgade och i Nils Olssons bok, Våra fjäderfän, hittar vi följande bild som är så fin! Den övre raden är hönor och den undre raden är tuppar. 

Nu har jag, helt ovetenskapligt försökt fota min lilla skara med kycklingar på samma sätt. 

Nr 1 som har skarp vit prick samt en extrafläck nere till vänster. (syns även högst upp på bilden där alla tre är med)


 Nr 2 som är den ända PR, lite brunare (syns även i mitten på bilden där alla tre är med)

 Nr 3 som är något större än sina kullsyskon men den kläcktes även ett drygt dygn innan de andra så procentuellt sätt är denna kyckling ganska mycket äldre :) (Syns även längst ner på bilden där alla tre är med)


Vad tror ni, vilka kön får jag på dessa tre (magiskt söta) individer... Som alla verkar få namn efter olika ninjor, femåringens stora intresse :) 

1 kommentar:

  1. Så här två år senare - vad var det för kön på dina tre gökfärgade kycklingar? :)

    SvaraRadera