onsdag 13 september 2017

Växter för vårt klimat? Kan Ryssland hjälpa oss? - Odla i Österled

Under många års tid har jag tampats med väder och vind. Först utan något odlingsskydd och nu med odlingstunnel. De flesta åren kommer jag fram till samma sak.
- Många av de grödorna jag sår verkar inte riktigt trivas hos mig.
- En del av grödorna jag sår vantrivs och vill hellre dö än leva hos mig.
- Ett fåtal av grödorna jag sår stormtrivs och ger stor skörd-

Varför är det så?
Självklart är det olika från år till år, faktorer som vilket väder sommaren levererar spelar stor roll... Att jag ofta envisas med att odla italienska tomater med grandios smak (i italiens värme) och lite mjölig smak i ett skuggigt Sverige.
Sverige logistiker som jag är tror jag ändå att det någonstans i världen finns grödor som skulle passa mig bättre... Grödor som är anpassade till kalla vårar, ljusa men svala somrar och regniga höstar, (är det verkligen mitt land jag beskriver här?! Varför bor jag inte i Spanien?)

Jag har sökt och funnit nu har min resa med att prova olika arter startat. Jag har bestämt mig för att söka i områden som har samma klimat som vi har. Såväl i Österled som i västerled har jag hittat grödor som har odlats på samma breddgrad som vår, med framgång i många, många år.

Här kommer du att kunna följa min odlingsserie Odla i Österled där jag odlar olika grödor som förhoppningsvis är väl lämpade för vårt klimat, upp till bevis ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar