onsdag 4 oktober 2017

Laga mat på omogna tomater

Vissa år blir det mycket gröna tomater. Det kan bero på angrepp av bladmögel, dåligt väder eller bara en planta som mognar lite sent eller långsamt.

Den här sommaren blev inte riktigt som jag tänkt mig, jag trodde faktiskt helt ärligt att det skulle slå till med ett gäng varma veckor i slutet av augusti/början av september... men dom veckorna kom aldrig...




Istället kom hösten, kylan och fukten. Jag har under några veckor precis varit på gränsen till att behöva ta in hela min skörd och nu har jag bestämt mig för att jag inte ska leva på marginalerna längre utan börja skörda av, även det som är grönt...

Vad kan man då göra med omognatomater?


Tacosås
I vår familj äter vi mycket mexikansk mat och en stark sås är aldrig fel...
3 kg omogna tomater
0,5 dl socker
0,5 dl vinäger eller vin
3 tsk salt
4 msk spiskummin
1 msk oregano
Lök efter behag, jag använder ofta 3 lökar
5 vitlöksklyftor
10 chilifrukter
Koriander och lime (ska ej kokas, kan uteslutas)

Hacka lök, vitlök och chili, fräs tillsammans med oregano och spiskummin på låg värme medan du hackar tomaterna. Tillsätt tomater, vin/vinäger, socker och salt. Låt koka tills allt är mjukt (ca 30 min).
Sleva ur ca 1/3 av den kokade såsen, däri tillsätter jag en rejäl knippe koriander, gärna stjälkar som annars kan vara lite svår att göra sig av med. Jag mixar den 1/3:delen där jag har lagt i koriandern och rör sedan ihop den mixade delen med den omixade.


Krossade tomater
3 kg omogna tomater
1-2 lökar
1-2 kg squash
2 tsk Salt
Andra grönsaker som blivit över, tex paprikor/chili/aubergine...

Många väljer att göra sin tomatsås i ugnen men jag tycker att det är lättare att hantera den på spisen. Då fräser jag lite lök och vitlök därefter tillsätter jag tomater och squash som jag skär i stora bitar, små tomater delar jag inte
Jag kokar röran så att nästan allt vatten kokar bort, detta för att jag vill minimera platsen den tar upp i frysen genom att få bort så mycket vatten som möjligt.




Marmelad och stekta gröna tomater är ytterligare tips på hur du kan ta tillvara dina gröna tomater...


I år har det varit på tapeten att gröna tomater innehåller samma gift som grön potatis, solanin. Potatis innehåller två olika gifter men gröna tomater innehåller bara en sort av gifterna och då den "vänligare" sorten. Det jag har förstått efter viss efterforskning är att giftet är i liten dos och för att drabbas av det måste du äta stora mängder gröna tomater, en artikel hänvisade till att ett kilo gröna tomater kunde ge lite magknip pga av giftet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar