onsdag 11 april 2018

Att kläcka kycklingar från skickade ägg…


Nu har det blivit dags att kläcka fram nya kycklingar :) 

Jag vet att många har problem med postens hantering men då och då beställer jag ägg och kläcker, oftast går det faktiskt väldigt bra…
Först försöker jag bestämma vad det är jag ska komplettera min grupp med, oftast är det någon ny ras som jag fått för mig att jag behöver. Därefter gäller det att hitta äggen, ibland är det auktioner, ibland köp och säljsidor och andra gånger så frågar jag människor som lägger upp bilder på fina hönor.

När äggen kommer med posten är det noga att dom får ligga och vila någon dag innan dom hamnar i kläckaren. Jag brukar tvätta av dom och kläckaren med Virikon S, därefter placerar jag äggen med den spetsiga sidan neråt i kläckaren och låter kläckaren stå avstängd i minst ett dygn med äggen i.
Då mitt liv är en smula hektiskt brukar jag faktiskt försöka planera mina kläck till dagar då jag har lite mera tid. Jag tittar ut en långhelg och försöker få fram avelsägg så att jag kan få se kycklingarna kläckas under helgens första dag och lyfta ut dom i ladugården under helgens sista dag… Det tar ca 21 dagar, många säger att det tar 21 dagar men jag upplever ofta att det snarare tar 20-22 dagar, mina kommer lite då och då…

Nu kläckaren är laddad med ägg skickade från två olika ställen och det är bara att sätta igång den och vänta på kycklingarna, jag ska hålla er uppdaterade på resultatet och har lagt in några ägg från mina egna hönor för att jämföra med något... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar