fredag 4 maj 2018

Planterar växter som inte ska överleva min zon

Efter att ha läst och analyserat Nils Åkersteds metoder med att odla i sand kände jag mig nu tillräckligt stursk för att våga prova.
Det finns många fördelar med att odla i sand och den som jag främst söker är möjligheten att plantera växter som egentligen inte tål min zon. Anledningen till att det blir lättare att få växterna att överleva i grovkornig sand är att sanden dränerar vattnet runt rötterna, det blir alltså inte vatten stående kring rötterna under vintern. Om en växt står i torvrik jord blir det en enda iskaka och rötterna frostsprängs lättare.

Nu har jag skaffat mig ett par träd som borde få växa i på gränsen mellan zon 1-2 men jag bor i zon 3-4. Jag har grävt en djup grop som jag fyllt igen med sand, därefter satte jag varsamt ner trädet och fyllde upp med sand runt om rotsystemet. Så snart våren kommer igång ordentligt ska jag lägga på ett rejält lager med gräsklipp så att trädet får näring i sanden. Enligt Nils Åkersteds försök behöver man fylla på med gräsklipp två gånger per säsong. Det ska bli väldigt spännande att se om den här vännen kan lyckas överleva hos mig J 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar