lördag 15 juni 2019

Binda upp tomater - billigt och snabbt


 Här ser man hur jag lindar tråden runt stammen.

Att binda upp sina tomater är tidskrävande, kan bli dyrt (om man använder massa fancy grejer) men det är tyvärr nödvändigt… Jag som proppar in nästan 100 tomatplantor i mina odlingar har inte velat investera i olika rejäla uppbindningsanordningar (ja jag är lite småsnål, men tomaterna får faktiskt inte bli hur dyra som helst).
Jag har istället tagit vanlig något tjockare bomullstråd (som jag hittade i ladugården) den är 3 mm i diameter. Den har hållit i två säsonger och ser faktiskt riktigt fin ut fortfarande. Jag binder tråden i takkonstruktionen sen sätter jag fast den i plantan. Då tunnelns ”pinne i takkontruktionen” inte sitter centrerad över där mina plantor står så sätter jag fast små tampar ca 20 cm (40 cm lång tråd för jag viker den dubbel och knyter) jag fäster den i en av pinnarna i väggen och gör samma sak på andra sidan, därefter knyter jag ett snöre mellan de två, sen trär jag alla knytband som går till tomaterna i bakre raden innanför den lilla avspärrningen, på så sätt kan jag enkelt binda upp tomaterna i två rader, så att några hamnar innanför och andra utanför, det gör att jag får mer plats för själva tomaterna senare under säsongen när allt växer så det knakar.




Här ser man hur jag enkelt fäster trådarna i taget. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar