fredag 22 februari 2019

Introducera nya höns till flocken



Jag kunde inte stå emot frestelsen och tog in några nya höns till flocken i förra veckan.

Hur gör man då när man introducerar nya hönor?
Först och främst är det viktigt att titta igenom hönorna ordentligt så att dom inte har med sig någon ohyra. Jag känner mig lite tryggare såhär i smällkalla vintern och jag hade dessutom turen att köpa från en tjej som hade väldigt fint och hönsen såg mycket välmående ut, så jag hade en bra grundkänsla. Än dock tittade jag igenom fötter och fjäderdräkt.

För själva introduceringen valde att vänta till kvällen, strax innan jag visste att ljuset skulle dimmas ner. Jag hade med mig rejält med godsaker och strösslade ut det över golvet så att alla skulle hållas sig sysselsatta. Sen bar jag in lådorna med nykomlingarna och ställde dom på ena sidan. Några av dom hade mera bråttom än andra men efter 10 minuter så hade alla tagit sig ut ur sina lådor och pickade på golvet. Det var tydligt att mina gamla hönor va lite förvånade, en av dom tillrättavisade en av de nya hönorna som kom för nära. Tio minuter senare började det skymma och hönsen letade sig upp på pinnarna, en av de nya hönorna hittade inte upp så henne fick jag lyfta upp men resterande satte sig på pinnen och såg nöjda ut.

Det tog ett par dagar innan den nya flocken har blivit en helhet. Några av de nya vandrar fortfarande hellre iväg ensamma i rastgården än håller sig till den större klungan, viktigast av allt, ingen verkar vara utstött eller hackad på, så jag känner att det va en mycket lyckad introduktion av nya hönor :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar