onsdag 13 februari 2019

Utvärdering av den hemmabyggda vattenautomaten med nipplar

Efter ett par år med min hemmabyggda vattenautomat är det dags för utvärdering. Beskrivning av vattenautomaten hittar du här.

Vinter - har den frusit? 
Den har aldrig frusit och jag har ingen värme i växthuset. Dock är det ganska välisolerat... Om det skulle bli kallare än -10 ett par dagar i sträck så skulle jag behöva kolla funktionen och kanske lägga i en värmekabel, men vi får sällan så kallt under längre perioder. 

Sommar - blir det alger/äckligt vatten?
I somras när det var tropiskt varmt i veckor så fick jag möjlighet att stresstesta vattnet och jag fick ingen algbildning och vattnet luktade konstant fräscht. 


Skötsel
- Då och då tömmer jag ut vattnet och tvättar ur dunken med något desinficerande, lite olika vad jag har hemma, ett par gånger har jag nöjt mig med att såpatvätta insidan med tvätta nipplarna med desinficerande medel.  

- Utsidan blir ju dammig, så den får jag torka av/tvätta då och då... 

Så förutom att fylla på vatten så tvättar jag den då och då. Jag behöver aldrig göra något åt spill på golvet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar