torsdag 14 februari 2019

Vintersysslor i trädgården



Såhär års går jag runt och petar, och bara längtar efter att få sätta igång i trädgården... Det finns sällan särskilt mycket man kan göra...
Men efter höstens och vinterns stormar har det blåst ner väldigt mycket ris här (och vi hade en smula ris redan innan), då är en perfekt vinteruppgift att köra flismaskinen, jag har en liten behändig maskin som snabbt hackar ner smågrenar (in klarar dimensionen ca 2,5 cm), så har jag större kvistar sågar jag ofta ner de i 30 cm långa stavar och använder underst i bäddarna, lite likt hugelkultur.

Fliset sparar jag i stora högar, försök att täcka över det med lite kvistar, så att vårstormen inte tar det, sen är det perfekt att använda dels som täckning i landet, till gångar om det blir geggigt och inte minst när man bygger nya bäddar, jag älskar att börja en ny bädd med lite grenar, flis, kompost och några lass hästgödsel...

Nu när snön börjat smälta undan tittar kvistarna upp och jag dammsuger trädgården efter material som kan bli jord i sommar... (Eller snarare jag samlar lite på ytan, då jag har en stor och yvig trädgård som egentligen skull behöva en heltidsanställd trädgårdsmästare)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar