torsdag 21 februari 2019

När ska man så tomater..?

Den här frågan frågar jag mig varje år och måste då gå tillbaka i min kalender och fundera på när jag gjort det tidigare och vilket utfallet blev.

De senaste 5 åren har  jag sått den stora delmängden 8-10 veckor före sista frostnatten. Det är lättare att vänta någon vecka extra än att så allt lite väl tidigt och sen behöva balansera mängder av plantor inomhus i slutet av april. Jag brukar lägga på en extra vecka på sista frostnatten då jag sällan våga sätta ut mina tomater för tidigt, jag väntar hellre lite längre för att vara på den säkra sidan med skörden...

För att ta reda på när sista frostnatten hos dig vanligtvis är kan du antigen försöka vara synsk, eller titta statistiskt på hur det sett ut de senaste åren här.


Sen sår jag alltid några tidiga rackare redan i januari och beroende på hur sysselsatt jag är med andra saker så sår jag lite pö om pö. Jag brukar försöka dela upp de flesta sådderna i fler olika omgångar, händer det något med ett pluggbrätte så finns det flera andra som är i olika stadier kvar...


Slutsatsen är alltså att det börjar bli dags att stoppa sina små tomatfröer i jorden strax...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar