måndag 12 mars 2018

Hantera barrotade plantor till i vår...

Vissa gångar är det värt att chansa och köpa billiga plantor för att försöka få dom att överleva... Gillar man inte sorterna på träden så är det ju fullt möjligt att ympa in något annat senare...

Jag gjorde som så många andra och köpte ett gäng plantor. Nackdelen med att köpa barrotade plantor är att det krävs lite pyssel och omvårdnad för att få dom att må bra... Dom ska få vatten, planteras och sen hanteras fram till att jorden blivit tillräckligt varm för att flytta ut dom i...
Vilken planta ska man köpa då? 



Att köpa en barrotad planta som är paketerad på sättet du ser ovan är lite som ett lotteri. För att se att plantan mår bra vill jag gärna se rötterna, men på plantor som är förpackade såhär är det svårt... Om det går att tjuvkika så gör det! Annars är det bara att köpa grisen i säcken :) Jag brukar försöka välja en tung planta för jag tänker att en planta som man tagit med en stor jordbit till borde ha en större rot än en som har mindre jord med...

Det första du ska göra när du kommer hem är att sätta rötterna i vatten. Ta bort plasten försiktigt och låt plantorna stå och suga i sig vatten i några timmar. Har du tur så finns det lite jord runt rötterna, var lite försiktig med den och ta med den i krukan där plantan ska planteras. 

Så här års är det ganska osmidigt att hålla på med barrotade plantor, för man måste ju ha jord att sätta dom i och jorden är ju oftast kall... 
Jag använder jord från mina land ute som jag bär in och tinar i duschen. Du kan självklart använda planteringsjord men jag tycker att det är lite onödigt dyrt när jag har finjord hemma
Jag använder mellanstora krukor (ca 3-5 l), det skulle vara bättre med större krukor men jag är lite för lat för att hantera så många stora krukor..

Förvaringen kan vara lite knivig, jag tänkte testa tre olika placeringar och utvärdera vad som fungerade bäst. Några plantor får stå i jordkällaren.
Några plantor får stå i min vanliga källare (7-10 grader) vid sidan av mina växtljuslampor så dom får sig en liten skvätt ljus. De sista plantorna får stå på altanen under lite fiberduk men ute i kylan...



Tur att det bara är jag hemma i några timmar till, det här är sånt som min respektive skulle må direkt dåligt av att se, så nu får jag skynda mig att stuva undan mina nya vänner :)

2 kommentarer:

  1. Jag vattnade mina lite o ställde dom i jordkällaren. Lät plasten vara kvar. Förra året ställde jag dom i hinkar med jord. Dom blommade o fick blad men dog senare på sommaren efter utplanteringen. Så vi får väl se om detta funkar istället 😊

    SvaraRadera
  2. Oj, har du nån gissning på varför dom dog? Hann du plantera ut dom? Avhärdade du dom isf hur länge? Jag misstänker att det kommer att bli klurigt om dom hinner börja sätta blad... Håller tummarna för att det är mörkt och kallt så dom väntar lite...

    SvaraRadera