torsdag 29 mars 2018

Höns + Trädgård = Nyttiga lyckliga ägg!



Såhär års får jag mycket frågor om hur man börjar med höns och kretsloppet mellan höns och köksträdgård...

Jag skiner bara upp och säger "sluta fundera, skaffa hönor"

Det är så trevligt med lite sällskap i trädgården, dom är roliga att vila ögonen på och samtidigt levererar dom massor av fina ägg!

Mina hönor värper ungefär 280 ägg i snitt,per höna och år, det blir många fina ägg!

Halva året kan jag ha ett gäng hönor, helt självförsörjande i trädgården. Vad menar jag då med självförsörjande? 
- Allt rens/skräp och trädgårdsrester slänger jag in i en hög i hönsgården, där pickar hönsen i sig allt ätbart (och lite till) 
- Jag släpper ut dom några timmar per dag och då äter dom för fullt, dom sätter i sig småkryp och sniglar (dock ej mördarsniglar, men mina älskar åkersniglar)
-Plockar jag åkersniglar eller kållarver kastar jag dom alltid till hönsen.
- Under senhösten och våren går dom i växthuset under några veckor och pickar i sig allt dom hittar.
- Hela året äter dom familjens rester och har vi tur så får vi lite extra rester av vänner och bekanta (min mamma som bor 15 mil bort fryser ner alla sina ostkanter i lådor med datummarkeringar och åker med dom till mig var tredje vecka, lite tokig, men väldigt välkommet hos damerna :))

På vinterhalvåret får jag stödutfodra dom med lite havre och majs... 
Jag brukar räkna på att mina hönor får lite köpemat drygt halva året. Då har jag tre barn och får ganska mycket rester därifrån samt alla trädgårdsrester från köksträdgården. 


När jag började med höns var det för att jag blev vägretarian, jag vägrade att äta kött och ägg som jag inte visste vart det kom från... Jag lessnade på vår osunda djurhållning med sorgsna instängda djur som får alldeles för mycket antibiotika och annat tjafs... Nu har dom blivit en rolig hobby som dessutom gör att vi frossar i lyckliga ägg...


Vad behövs för att börja med höns? Inte särskilt mycket, det är lättsamma djur som sköter sig själva, läs mitt inlägg om hur jag började här för att veta hur du kommer igång... Eller fråga mig :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar