fredag 23 mars 2018

Höns i villaträdgård - så startade jag!


  1. Ta reda på om det finns några regler eller om du måste ansöka. 
  2. Skaffa någon stans för hönsen att bo, en gammal lekstuga är toppen, lika så skjul, en del av garaget eller en friggebod. 
  3. Skaffa matbehållare, vattenautomat och mat. 
  4. Köp hönor :)




Jag hade fått för mig att jag bara var tvungen att ha höns så när flytten gick från innerstan ut till ett litet hus i en Stockholmsförord, var jag snabb på att ta reda på vilka regler som gällde för  min kommun.

Du hittar dina regler på din kommuns hemsida, oftast är det lätt att läsa och förstå, om det känns knepigt är det bara att ringa kommunen och fråga vad som gäller hos just dig.

Jag fick göra en ansökan om att ha höns och fick beviljat från kommunen på kort varsel...

När jag var införstådd med vilka regler som gällde tittade jag på tomten, jag hittade in konstig gammal gigantisk kompostlåda, ca 2 m lång och 1,5 m hög. Jag hade inte snickrat något tidigare i livet (förutom en stor låda till hunden som jag gjorde i träslöjden när jag va 10 år) men hur svårt kan det va? Inte särskilt svårt alls, kan jag lova!

Jag isolerade den med 45 mm fullfiber och satte en oljebehandlad board på insidan, därefter byggde jag ett rede utanpå som blev som en stor brevlåda där jag kunde öppna locket och plocka äggen. Jag satte även in ett fönster för att dom skulle få lite dagsljus, som rastgård satta jag dit en nedmonterad kaninrastgård, thada!
Man behöver inte isolera ett hönshus, skaffa en tålig ras så slipper du isolera om du inte vill...

Nu vet jag att många tänker "herregud" om allt byggnadstjafs, men sluta fundera och börja bygg istället, åk till en byggvaruhandel och fråga, eller kolla på youtube...

När själva bygget är klart är det dags att skaffa någon sorts matbehållare, och en vattenbehållare, se min länk där jag byggt en spillfri variant som är billig och enkel att hantera...

Handla lite hönsmat.

Nu kommer det roligaste - SKAFFA HÖNS! Fundera på vilken ras som passar dig och slå till... Börja hämta dina egna ägg i trädgården :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar