måndag 18 september 2017

Automatisk hönslucka - lösningen för den oregelbundna

När jag började med höns var det ett himla springande ut och in för att öppna och stänga luckan. Den första tiden tyckte jag att det va så spännande så det gick av bara farten. Efter ett tag ledsnade jag... Min lillasyster ledsnade än mer då hon brukade va djurvakt och bo hos mig vid behov och  att behöva stiga upp vid åtta för att släppa ut den något förnärmade tuppen som redan galt en god stund...Hon ville sova längre, va ute sent på kvällen och titta på mina hönor när det passade henne...

Känslan av att va lite fast spred sig även till mig och det blev väldigt påtagligt när jag fick fler barn. Att släpa med små barn ut i trädgården för att öppna en lucka blev väl styrigt. 

På den tiden fanns det knappt automatiska luckor för hobbybruk att tillgå så som vanligt skannade jag av marknaden och hittade lämpliga luckor både i Kina och i England. Då de kinesiska tullreglerna är lite knepiga beställde jag en något dyrare från England.

Jag hade några viktiga förutsättningar som jag behövde hålla mig till:
1. Batteridriven, jag hade inte el i mitt hönshus på den tiden.
2. Enkel elektronik så att den förhoppningsvis håller (endast ett fåtal kretsar och gärna synliga)
3. Billig om det skulle vara skräp...

Den jag föll för var den här:

Bildresultat för door opener chicken coop


Fördelar:
Energisnålt, jag brukar byta batterierna två gånger om året och dom har aldrig tagit slut utöver det, nu har jag funderat på om jag ska strunta i att byta batteriet och se hur länge det räcker. 

Hög kvalitet, jag betalade 84 pund och nu flera år senare tickar den fortfarande på. Jag har behövt byta linan som den öppnar med en gång på grund av en förslitningsskada på linan, men jag tror att den skadan var orsakad av mig själv, alltså en ypperligt bra produkt!

Jag köpte min hos: https://pandtpoultry.store.buegle.com/ där den verkar ha utgått ur sortimentet men samma produkt finns hos andra brittiska återförsäljare, tex ebay.uk


Till alla er som funderar på att skaffa en automatisk lucköppnare så säger jag bara, go for it! Det är så skönt att känna att jag inte behöver springa ut och stänga just nu, jag kan smita ut när det passar och slänga ett öga på dom så alla är inne, men inte precis just nu... Perfekt för den som ska natta tre småbarn samtidigt som hönsluckan borde stängas för räven...
Perfekt är den även på sommaren då vi har lite sommargäster i vårt område och därmed även grannar som bor lite närmare, då ställer jag hönsluckan på öppning något senare, efter att ha pratat med grannarna om vilken tid som är ok, mina hönor får då komma ut 8:30 och då har grannarna sovit färdigt och är jättenöjda med att tuppen galer samtidigt som dom sätter på sitt kaffe... Perfekt sätt att slippa störa någon i onödan :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar