lördag 16 december 2017

Hur kommer man igång med Bokashi?

För mig är det alltid en liten tröskel att komma över när jag ska börja med något nytt. Med Bokashi bestod tröskeln till stor del av en ekonomisk inställning. Jag tyckte att startpaketet var lite dyrt med tanke på att jag kanske inte alls skulle gilla konceptet.
Under hela min uppväxt och under stora delat av den tid jag bott själv har vi haft en liten hink, typ yoghurthink stående på diskbänken. Den fick vi springa ut och tömma i komposten i tid och otid. Den blev full väldigt fort och drog till sig bananflugor om vi glömde den någon dag... Men jag var van vid det och tyckte att det va en bra lösning. 

Min respektive var däremot inte van vid att ständigt ha en hink med matrester på diskbänken och tyckte att det va lite äcklig.  När vi gjorde om köket fick vi möjlighet att välja en rejäl diskbänk där jag fick plats med ett stort kärl under. Jag googlade efter helt tättslutande hinkar,  gärna rektangulär som kunde passa under diskbänken.

Jag hade fått tips om Bokashi och hittade deras specialhinkar men tyckte återigen att det kändes både dyrt och lite ovant,  nästan äckligt att förvara matrester inne i huset i flera veckor... Jag läste på ordentligt och nästan allt jag läste var odelat positivt. Det som dessutom tilltalade mig var att alla pratade om vilken makalös näring Bokashijord blir, så jag köpte ett startkitt och sitter nu och pyser av förnöjsamhet över dess finess! På bilden ser du hur hinken passar i Ikeas skåp bredvid Ikeas "standard sorterings hinkar" det är säkert ingen slump, men det var ju precis det som fick mig att slå till, en luktfri hink som passar som handen i handsken bredvid en vanlig soptunna i en 60 cm bred skåpstomme.  

Jag har urskillningslöst stoppat ner allt möjligt i min hink, det blir lite för stora ben, några liter musselskal, hummer och kräftskal och såna saker tar lite längre tid men fortfarande galet mycket snabbare än min gamla varmkompost. I somras gjorde jag ett test där jag grävde ner hummerskal och två månader senare var det bara tunt fnöske kvar, magi :)

En av Bokashins stora fördelar för mig som äter mycket ekologiskt är att jag får dra fördel av mitt ekologiska val både när jag äter det och sen igen, några månader senare när jag får gödning av det som Bokashijord. Dessutom ser jag en stor fördel med att jag på kort tid kan förvandla mina gamla matrester och gammal uttjänt jord till ny, näringsrik jord.

Jag komposterar verkligen allt möjligt och mycket fisk och skaldjur, för mig är det helt ofattbart hur de kan ligga i en bokashihink i över en månad i rumsvärme utan att det luktar, men om jag slänger det i sopkorgen luktar det död om sopkorgen redan nästa morgon...

För mig har Bokashi varit ett lyft såväl för vår kompostering som för mina odlingar :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar