tisdag 19 december 2017

Hur mycket kostar Bokashijorden jämfört med köpt jordförbättring?


Jag älskar att räkna på olika saker och har bestämt mig för att räknar på Bokashikostnaden. Det finns en startkostand som är själva hinken. Då man kan använda en helt vanlig "gratishink" från närmaste pizzabagare så struntar jag i att räkna med den kostnaden, skaffa den hinken som passar dig och ditt liv :) 

Det som behövs är Bokashi strö, iaf för att starta upp själva bakteriekulturen. När du väl har startat din Bokash kan du använda lakvattnet istället för Bokashiströ om du vill ha en billigare lösning, läs mer om hur man gör superbillig Bokashi med lakvatten. 

Jag har utgått från att jag behöver jordförbättra min odlingsjord varje år, det kan självklart göras på många olika sätt och jag har valt att jämföra Bokashi och köpt jordförbättring från Weibulls. 

Den köpta jordförbättringen kostar ca 28 kr per kvadratmeter medan Bokashi som är framtagen med Bokashiströ kostar ca 7 kr per kvadratmeter. 

I det här räkneexemplet har jag inte räknat med vilken vinst du gör med det näringsrika lakvattnet, bara det är en anledning till att ha Bokashi, amaryllisen på bilden är självklart vattnad med lakvatten :) 


För dig som är intresserad av hur jag räknat och tänkt så hoppas jag att det går att följa med här:

Åtgång av Bokashiströ per liter matavfall
För att räkna på kostnaden per liter Bokashi måste vi ta reda på mängden bokashiströ som går åt, enligt (en av marknadens) försäljare så är en matsked bokashiströ lämpligt per två liter köksavfall. 1 matsked bokashiströ väger 3 gram. 


Bokashiströ per  liter matavfall
Tillverkarnas rekommendation för vilken mängd Bokashiströ skiljer sig markant (en tillverkare rekommenderar upp till åtta gånger mer strö än den jag valde att räkna på.) Jag räknar på den som är billigast och jag har även själv använt den mängen och det fungerar bra :)
Hos försäljaren kan man läsa att två liter köksavfall kräver 1 matsked strö. En förpackning med 900 g Bokashiströ räcker till 600 liter köksavfall ( 37,5 hinkar). 


Jordförbättring av 1kvm land med Bokashi
Till en pallkrage där du ska ha näringskrävande grönsaker kan man gräva ner 2-3 hinkar, för att det ska bli lätt att räkna på säger vi 2,5 hinkar, alltså (16x2,5=40) 40 liter  Bokashi för att jordförbättra en yta på 1 kvm. 40 liter bokashi kräver 20 msk bokashiströ, 900 g kostar 100 kronor. Bokashiströkostnaden för 1 kvm är 6,7 kronor. 


Jordförbättring av 1kvm land med kogödsel och grönsaksgödsel (enl rekommendation från tillverkare)
Ett alternativ i jordförbättring är att man köper kogödsel från tex weibills, 70:- räcker till 3 kvm (70/3=23,3kr/kvm). Den bör kompletteras med grönsaksgödsel som kostar 120:- och räcker till 25 kvm (120/25= 4,8 kr/kvm). 23+4,8=27,8 kr/kvm.

Om du är osäker på om du ska börja med Bokashi så läs mer om Bokashi här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar