söndag 10 december 2017

Tomaterna är omskolade...

Första omskolningen är gjord och jag ser en kraftig och riklig tillväxt framför mig i min s(p)åkula :)

Nu när jag är efterklok inser jag att det skulle varit omplanterade direkt i Bokashijord, men då den inte fanns upptinad vid omplanteringen blev det istället lite "vanlig" jord från landet...inte fy skam den heller, men jag inser att jag ska hotta upp den lite de kommande veckorna.

Man ska egentligen vänta på det första riktiga bladparet innan man skolar om första gången med det här med att odla och leva ett hektiskt liv är gör att det sällan blir precis som det ska i mitt liv. Allt som oftast är jag lite för sen och någon enstaka gång, som denna, är jag lite tidig...

Jag har en magisk odlingshylla med ändamålsenlig växtbelysning i källaren men med tre små barn som jag inte vill släpa med mig ner i källaren, och inte lämna ensamma uppe själv bestämde jag mig för att odlingsårets första plantor fick bo i kuvösen, i min respektives garderob, till lika kattvind så temperaturen är ganska trevlig... (och får plantorna tråkigt kan dom alltid pröva min respektives surfdräkter ) Inne i garderoben har jag knutit upp en armatur med T5 lysrör, den kör jag på timer med ca 12 timmars ljus (men lite mindre på helgerna då bäbis vaknar och sätter sig upp i sängen när lampan går igång, så när vi begår sovmorgon så får plantorna också sova).


De tomaterna jag har sått ska vara mycket tidiga och jag hoppas på en utvecklingstid på 70-80 dagar....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar