söndag 8 oktober 2017

Plantera in svamp i trädgården

Jag har länge funderat och läst på om hur man ska lyckas plantera in svamp i trädgården och nu går jag in för det helhjärtat...

Jag tänkte genomföra ett litet experiment med tre olika tillvägagångssätt. 
Jag kommer att ha tre olika ställen som ska förberedas på lite olika sätt...



1. Första stället kommer jag inte att göra något med, det får vara en min mossiga dunge med lite gräs och fukt i. Här kommer jag att upprepade gånger under hösten att hälla ut svamprens efter att jag plockat svamp.

2. Andra stället kommer jag att se till att hålla fuktigt under svampperioden. Här kommer jag att upprepade gånger under hösten att hälla ut svamprens efter att jag plockat svamp.

3. Kommer jag att försöka plantera in mossa med svampar som redan växer på. Samt hälla ut svamprens runt om, dock ej hålla fuktigt. 

För att göra det lätt för mig kommer jag att använda trattisar och gula kantareller, anledningen till det är att det är svamp som jag lätt kan hitta under de kommande månaderna... 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar