fredag 6 oktober 2017

Bygga betesbur


Efter inspiration från Johan på Bokeslundsgården bestämde jag mig för att försöka utnyttja min gigantiska trädgård genom att ge hönsen en betesbur att gå i.  Jag hade fördelen att äga ett gammalt kaninhus så jag behövde bara göra en utegård samt göra det befintliga huset enklare att flytta...

Jag byggde utedelen av tryckimpregnerat virke för att det ska stå emot väta och fukt bättre. Vi hade en hel del stumpar kvar efter sommarens altanbygge så jag tog det som fanns och byggde efter mått som passade mina spillbitar. Utedelen är ca 1,5x1 m.

 Nätet som jag använt till uteburen är galvaniserat punktsvetsat "murarnät", samma som jag använt i min hönsgård.
 Delar av nätet skruvade jag fast mellan brädorna för att det verkligen skulle sitta...








Jag avslutade med att dra två reglar över kaninburen för att det skulle bli enklare att flytta den. Den har tidigare varit extremt otymplig och svår att hantera men nu, men handtagen så bär vi den, lätt som en plätt.

Tanken är att jag flyttar fram buren en gång per dag så att dom får nytt gräs och nya smådjur att beta... Det är perfekt nu på hösten att använda det sista gratisfodret ute  :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar