lördag 28 oktober 2017

Föröka björnbär

Sensommaren är här, kanske även hösten och det är dags att tänka på nästa års skörd. Här var en av årets nya hit en gammal björnbärsbuske som jag nu gett mig på att föryngra och föröka.

Som alltid när det gäller perenner och buskar förespråkar jag att man letar upp en föregångare som lever i närheten där man bor, om det är möjligt... Det brukar vara en riktig överlevare som dessutom ofta är gratis, eller kostar en annan planta i byte... Försök att använda det som finns och att be om skott från vänner/grannar/eller främlingar med vackra trädgårdar... Då får du härdiga exemplar som klarar just dina förhållanden... Va dock noga med skadedjur som sniglar och dyl, leta igenom plantan så att du inte får med dig något om du tar från någon annans trädgård...

Leta efter små frösåda plantor under modersplantan, gräv upp dom och placera i ett sorligt läge. Jag brukar göda på med lite gödsel när jag sätter ner plantan och så vattnar jag 1-3 kannor under planteringen och därefter 1 kanna var annan dag i tre dagar. Björnbär är riktiga överlevare så ofta tar dom sig helt utan extra vatten men det kan vara klokt att hjälpa till lite...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar