onsdag 1 november 2017

Nu börjar odlingsåret 2018, dags att så!

Många tror att vi behöver vänta ända till i vår innan man sår i sina land... Men för att optimera odlingsåret och hålla sig sysselsatt på senhösten brukar jag peta ner lite frön redan nu.

Jag vintersår även morötter, palsternack, lök (från frö), svartrot, persilja och massa gröna blad... Fröerna går i ide och levererar tidiga, härdiga plantor som ger skörd tidigt på säsongen, mycket tidigare än det jag sår under senvintern och tidig vår.

Det kan vara ett vågspel och särskilt då jag petar ner lite olika frön varje år, utan att fokusera på sorter som är speciellt härdiga för att vintersås så får jag mycket varierande utfall. Men för mig är resan, halva vinsten och att få gå ut och peta ner några olika fröer som experiment

Jag ser det som ett sätt att städa ur gamla fröer, för är det inte ofta så att det ligger en nypa morotsfrön längst ner i en påse, några vilsna persiljefrön längst ner i en annan påse tillsammans med massa andra goa skvättar kan bli massor av fina primörer tidigt i vår och jag gör dessutom lite plats för att kunna samla på mig nya fröer i vår...

Vad finns det då för fördelar med att så redan på hösten? I mitt liv finns det ganska många, jag har lite tid, några kvällar i veckan oavsett om det är höst, vinter, sommar eller vår det leder till att jag jobbar som en furie under våren för att få ner dom fröerna som jag vill ha i marken. Varje frö som jag får ner redan under hösten är en ren tidsbesparing för mig på våren. Det är alltså så att jag sparar lite viktig, dyrbar vårtid genom att peta ner några fröer redan nu under hösten.

Nackdelarna är ju att har man otur gror det sämre, (det behöver inte vara så nödvändigtvis, använder du dig av sorter som är härdiga och tål vintersådd är det ofta lika bra). Har du otur och det blir dålig grobarhet så ser du det  tidigt i vår och då kan du kompletteringsså där det inte grott, för att att utnyttja dina odlingsytor på ett effektivt sätt.

Så ta på dig en pannlampa och ge dig ut i landet för att pröva att höstså några fröer du också!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar