tisdag 7 november 2017

Den ryska sensådden bjuder på årets sista gurkor...

För några dagar sedan sådde jag det första grödorna till odlingsåret 2018 och idag skördade jag det sista i växthuset (förutom gröna blad) från sådderna 2017...

Det känns totalt osannolikt att skörda gurkor i november men i år gick det... Det är i ett simpelt tunnelväxthus utan extra värme och den sista skörden var sådär underbart saftig och god...dock med beskt skal, jag vet inte om det berodde på växtsätt eller sort...

För några veckor sedan hade vi årets första frostnatt som tog större delen av mina gurkplantor. Dock har jag fått tips från mina ryska odlingskompisar att låta gurkorna sitta kvar sålänge det inte blir ihållande minusgrader...frukterna har vuxit till sig ytterligare fast frosten ser ut att ha skördats plantans liv för länge sen... Det har inte tillkommit några nya gurkor efter att frosten bet tag i min plantan, plantan i sig verkar vara precis lika död som den ser ut, det är endast befintliga gurkor som lever kvar...

Det finns någon enstaka rysk planta kvar därute som jag är osäker på om den passerat sitt bäst före datum eller om det bara ser så ut, jag tror tyvärr att den är död, men om så inte är fallet så kommer jag att göra en liten uppdatering även på den... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar