torsdag 9 november 2017

Sista rycket för vårlökarna...

I takt med att klimatet förändras blir det svårare att pricka in när man ska höstplantera lökarna... Jag, som så många andra, upplever att höstarna blir längre och mildare och vintern regnar bort. De senaste tio åren har jag fört väderstatistik och vädret tenderar att vara det samma på jul och midsommar, 8 grader och nederbörd...

Ja, nog om det oförutsägbara vädret, det jag vill säga är att det gör naturens tecken svåra att läsa för mig, och därför jag jag svårt att veta när jag ska plantera... För att gardera mig gör jag det ofta i kampanjer, tio lökar nu, femton lökar senare och n lökar väl sent... och nu har vi kommit fram till delen "väl sent", jag planterar årets sista lökar nu... För att göra livet enklare för dom så bäddar jag ordentligt kring dom med gamla löv.

1. Gräv ett hål (om jorden är lucker går det mycket bra med en en pinne som är något grövre än själva löken.
2. Fyll upp med en cm av årets fina löv.
3. Stoppa ner en lök.
4. Fyll på med mer löv.
5. Toppa med jord, om du vill förenkla vårens arbete med att rensa ogräs så kan det vara klokt att toppa med ogräsfri köpejord, jag är dock för snål och toppar med jord som jag får rensa ogräs ur...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar