fredag 10 november 2017

Hönsen gör sista jobbet i tunneln för i år...

Nu har jag tömt växthuset på större delen av det som ska ut, kvar står några mangoldplantor och en del spenat. Då är det dags att skicka in städpatrullen som ska lite snigeläggömmor, beta av det sista gröna och smaska i sig lite maskar... Lyckan i deras kackel när jag öppnar dörren till växthuset är en smula rörande...

Dom får bo härinne i några dagar för att göra rent hus... Lite synd är att jag inte riktigt vågar sätta in tuppen tillsammans med dom då tunneln står ganska nära grannens sovrumsfönster och jag vet att tuppen inte spar på sitt galande när den första glimman av ljus når över horisonten och grannen kanske inte vill vakna precis då... Så det får bli damlaget som rensar upp i tunneln!

Jag skulle vilja lämna dom över vissa land, gärna ett land i taget, några dagar för att få bra rensat och uppbökat, här tittar jag på lösningar för kommande år med olika flyttbara lösningar... Ett alternativ jag tänkt på är att bygga en jättebur för att skydda mina blåbär och efter blåbärsskörden är kvar skulle jag kunna använda den för att flytta runt hönsen i på dagen... Bara tankar än så länge men att ta vara på deras framfart bland rötter och småkryp känns som en riktigt fiffig del av samspelet mellan trädgård och höns...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar