lördag 11 mars 2017

Värprede, försvinningsrede med bakplock


Efter mycket fundering bestämde jag mig för att bygga mitt egna värprede med bakplock. Huvudanledningen var att jag inte hittade något på marknaden men en bidragande faktor var att jag tyckte att de som fanns i butiker va väl dyra med tanke på material och funktioner.



En fördel var att vi höll på att bygga hönshus och renovera inne samtidigt så jag hade massa spill material, gratis...



Jag skissade ett par gånger och hittade till slut en konstruktion som passade mig...



Redet är byggt med 45x45 reglar och osb skivor som jag målat i samma stallfärg som resten av hönshuset, kan inte gå i god för att den är bra, jag kanske svär om några månader... För att slippa sprickor och hål har jag spacklat och limmat. Det är dessutom enkelt att plocka ut om behov skulle uppstå...


Jag gjorde redena i tre olika storlekar, ett är minimimått och de andra två större... Ett av de har jag även på försök häftat upp lite vindpapp framför för att minska ljuset, jag vill se vilket dom föredrar...

Redet har jag satt på ganska låg höjd, ca 70 cm, min tanke var att min 2,5 åring ska kunna nå att plocka ägg själv, får se vad hönorna säger om min tanke :)


Den första dagen då hönorna var tillbaka fick jag två ägg på golvet, men redan den andra dagen så såg det ut såhär:

För att dämpa fallet för ägget har jag lagt i en sönderklippt gammal trasmatta, jag inser att det bara kan vara en tillfällig lösning, jag måste komma på något annat...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar