torsdag 16 mars 2017

Nu har vi byggt det tredje hönshuset på fem år, håll tummarna för att det är bra nog!

Många har frågat om vad som var viktigt för mig när jag byggde (mitt tredje) hönshus...
Är det som när man bygger ett hus till sig själv "bygg det första till en fiende, det andra till en vän och det tredje till dig själv?" - I mitt fall passar det ganska bra då mitt första blev ganska opraktiskt, det andra bättre och nu har jag tänkte till på riktigt... Vad har jag då tänkt på?






1. Det måste vara lättskött.
2. Det ska vara lätt för barnen att kunna titta på hönsen, både ute och inne.
3. Jag ville se hönsen och hönsluckan från boningshuset.


Lättskött
Enkelt att sköta och städa var en riktig käpphäst, därav stora öppningar där skottkärra går in. Gödselbädd under sittpinnarna där jag kan gödsla ut genom att kasta ut kartonger/tidningspapper och lägga på nytt..
Jag ville att det ska vara enkelt att vara hönsvakt, vi reser endel och jag är beroende av att en granne går och tittar till det. Därför ville jag att man på sikt ska kunna fylla på mat och vatten från förrummet, utan att behöva gå in till hönsen, det brukar göra folk mer bekväma... (Sen har jag alltid en rutinerad backup som hönsvakten kan ringa in om något djur behöver tas om hand)

Jag har målat alla ytor med slitstark färg för att kunna tvätta av med högtryckstvätt, slits färgen för mycket är det bara att måla på ett till lager.


Jag har ofta upplevt att väggen bakom sittpinnarna blev väldigt geggig av bajs, nu prövar jag en ny modell med en stycke byggplast som får hänga som skydd mot väggen, utvärdering kommer :)


Barnen
2. Barnen har hittills i livet gillat hönsen, så jag ville att det ska vara lätt för barnen att titta på dom och visa dom för sina vänner. Därför har jag dels förrummet där barnen kan stå utanför hönsen och titta in. Förrummet fungerar även som sluss när barnen vill gå in till hönsen då jag slipper vara nervös över att dörren är öppen för länge och någon höna smiter...
Utedelen har ska byggas så att jag kan se den från köksfönstret och så att den är avskiljd från vägen, trafiksäkert för barnen som kommer att springa fram och tillbaka...

Hönslucka
3. Hönsluckan och rastgården ska som sagt gå att se inifrån. Jag kan ha ett vakande öga och dessutom vila ögonen på hönsen, det är härligt och rogivande att kunna se djur. Det är inte ovanligt att hönsen hojtar till och lever om, ibland för att dom är hotade på riktigt och ibland för att dom bara håller igång... Om det är en fara är det väldigt skönt att kunna kontrollera detta inifrån, då jag har små barn och inte kan springa ut stup i ett...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar