onsdag 8 mars 2017

Hönshusets konstruktion

Alla har vi våra konstiga ideer, när jag är höggravid så bygger jag hönshus och odlar som en besatt. Tredje barnet på gång och tredje hönshuset är levererat och klart... Stort tack till min sambo som vid det här laget insett vad som är viktigt för mig och burit alla tunga OSB-skivor och byggt de tyngre delarna...
Sittpinnarna, enkla att byta och enkelt att rengöra under, (hoppas jag på, utvärdering kommer)


Konstruktionen lager för lager på baksidan av hönshuset (in mot vedboden, där jag kan bygga ut vid behov :) )
Reglar, isolering, vindpapp, ja jag satte vindpapp även mot ladugården, kanske lite onödigt men jag hade en rulle och tänkte at det iaf inte skadar :)

Hur gjorde vi konstruktionen? 
Vi hade turen/oturen att ha 6 olika byggnader på vår fastighet så att bygga ytterligare en kändes inte som ett alternativ... Vi valde en av vedbodarna där vi:
1. Satte läkt så att vi skulle få en luftspalt 
2. Satte vindpapp
3. Reglade upp stomme
4. Isolerade
5. OSB-skivor
6. Målade med stallfärg från granngården
7. Reglade taket
8. Smällde upp byggplast i taket 
9. Isolerade taket
10. Byggde ett förrum inne i hönshuset

Äntligen!!!

1 kommentar:

  1. Ser jättefint ut!
    Det är så roligt med höns.
    Trevlig helg!
    //Bella

    SvaraRadera