måndag 13 mars 2017

Kallsådd / vintersådd


Äntligen hann jag med, många har kanske svurit över den sista snön men jag blev ärligt talat glad. Det var ett tecken och jag fick tummen ur och gjorde i ordning ett par lådor med kallsådd.
Jag har en underbar ladugårdslänga med stora fönster i, som jag har tänkt att använda som drivhus då den ligger åt öster och söder. För att slippa bära så tungt (höggravid) bestämde jag mig för att så i gamla godislådor i år.


Lådorna placerar jag i västerfönstret för att det inte ska bli för varmt, senare under våren kan dom få flytta över till söder...


Det blev lite blandat i lådorna men med fokus på örter då jag börjar få ett extremt sug efter örter...
Det som jag sådde va:
- Persilja
- Bladsallad
- Koriander
- Mangold

De större blandväxterna brukar jag plocka ur lådan senare under våren och jordsätta i befintligt land.

Hur gjorde jag då?
Först fyller jag lådan med jord, olika mängd jord beroende på vad jag sår, lite mindre för örter, lite mer för mangold...
Därefter häller jag i lite fröer ( bredsår i lådorna), det betyder att jag kastar ut dom huller om buller, godtyckligt... Sen strör jag på lite jord, något fuktig, trycker till och avslutar med att toppa med snö, finns det ingen snö så vattnar jag bara lite lagom istället :)

Jag har gjort några hål i både lådorna och locken för att det inte ska bli för fuktigt, när det börjar bli varmare tittar jag till det varje dag och lägger locken på tvären så att det bildas stora lufthål om jag anser att det blir för fuktigt.

Lådorna placerar jag ljust och kallt, sen är det bara att vänta,vänta och vänta :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar