onsdag 15 mars 2017

Hur gör jag för att lyckas med äggkläckningen?

När jag ska kläcka ägg i äggkläckningsmaskinen har jag några riktlinjer...

King suro är maskinen jag använder mig av... 

1. Se till att ägg som skickats får vila någon dag innan maskinen startas , packa upp dom, desinficera  och lägg dem tillrätta,  men starta inte direkt.
2. Va noga med temperaturen, jag har en King suro och brukar lägga mig mellan 37,5 och 37,8.
3.Fuktigheten brukar jag strunta i de första veckorna (luften är fuktig så jag behöver ingen extrafukt i början)... Sen drar jag upp den till strax över 60% dag 17 och ökar oftast men inte alltid till 65% sista dagen...
Vändningen brukar jag sänga av dag 17 bara för att jag ändrar fuktigheten då, men ibland har jag låtit den vända till dag 20 och jag har ingen skillnad i resultat...
Till min King suro Max följde bra instruktioner och rekommendationer om temperaturen och fuktigheten,  något som jag utgått från när jag gjort mindre förändringar... Så det kan vara värt att titta på vad just din tillverkare rekommenderar som jag har förstått det så fungerar olika maskiner på olika sätt (säkert pga olika känslighet i mätutrustningen,  t ex termometrar som har kalibrerats något olika)


När allt är inställt är det bara att sätta sig ner och vänta i 21 dagar, jag har nästan alltid hålslag dag 21 och sen kommer det någon eftersläntrare dag 22, en gång var det en rackare som väntade till dag 24 så stäng inte av kläckaren för tidigt... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar