torsdag 13 juni 2019

Att bygga Grohus odlingstunnel - instruktion och tips


Jag fick det stora hedersuppdraget att resa en Grohus växthus tunnel då ägarinnan var höggravid och behövde ett handtag.

Förberedelser för att förenkla arbetet:
1. Köp någon extra skruvmejsel (kryssmejsel) samt fast nyckel, för det är vansinnigt många skruvar som ska dras.
2. Placera bruksanvisningen i plastfickor/eller laminera dom, du kommer att titta på den vansinnigt många gånger.
3. Ha olika burkar med lock så att du kan förvara de olika skruvarna och muttrarna i olika lådor.

Vilka var vi?
I snitt var vi 2 personer som jobbade, på kvällarna var vi 3-4 personer (om vi va 4 var ju en höggravid så hon var inte supersnabb ;) )
2 av oss är mycket byggvana, som även jobbar med konstruktion och ritningar.
Alla fyra ingenjörer så vi är vana vid problemlösning.


Hur gjorde vi? 
1. Sortera profiler 
Vi började med att packa upp tunnelns olika profiler och försöka sortera upp dom (här var det mycket förvirrande då vi saknade en profil men till en början förstod vi inte det, lyckligtvis är jag ganska forserad i mitt tankesätt och föreslog att vi skulle strunta i den tankenöten och hoppas att det löste sig längs vägen, hade jag inte föreslagit det hade vi kanske stått kvar där än)












2. Skruva ihop stommen
Mycket tidskrävande då det är många muttrar. Vi hjälptes åt på alla delar som blev enklare när man var två (en höll och den andra skruvade) men vi satte bara i en skruv av två, sen gick vi tillbaka var och en för sig och skruvade så skruvmejslarna brann...
Att förstå ritningen, sortera profiler och montera stommen tog 20 mantimmar.







3. Kryssmät stommen
Mät båda diagonalerna försäkra dig om att måttet på båda är det samma, då är tunneln rektanglar.

4. Gräv ner ankarna

En av de värsta delarna enligt mig, massor av hål som skulle grävas... Vi märkte ut de fyra hörnen noga för att behålla vår kryssmätning. Sen markerade vi varje ankare hjälpligt  och grävde... Jättejobbigt!!!

5. Lyfta ner tunneln i de grävda hålen
Här tog vi tag i var sitt hörn och sköt ner tunneln i hålen.

6. Mät med vattenpass för att försäkra dig om att det blev rakt 

7. Kryssmät igen 
Mät diagonalerna igen och justera vid behov.

8. Dra åt alla muttrar 
Fuska inte med det här, alla muttrar måste dras åt, annars kan de gå av...

9. Såga ur sidorna för plasten. 
Vi sågade ur kortsidorna ur stora plastsjok. Den största anledningen till det var att vi inte hade någon fast grund, då var vi rädda för att en plast som var utskuren i förhand inte skulle passa. Vi höll upp plasten för kortsidan och sen ritade vi av kortsidan med en vattenfast penna. När den skulle sågas ur gjorde vi diverse olika försök med verktyg och för oss passade sticksåg bäst.

10. Montera kortsidorna 
Här var det bra att  va två, en som höll och en som förborrade och sen skruvade (skruva inte direkt i plasten, förborra först)

11. Montering av dörrar och lucka ovanför dörren 
Det var lite knepigt (eller så var vi trötta och det var sent) men va lite extra observant på hur du lägger de olika profilerna, de måste hamna på "rätt håll"












12.  Montera långsidorna 
Vi lyfte på sjoken, borrade hål och skruvade dit dom, det låter enklare än vad det var :)

12. Takluckan 
Kunde vi tyvärr inte montera under helgen vi var där då skruvarna till den försändelsen helt saknades. Vid senare montering användes skruvar från biltema.


Utvärdering
Det är en något svårtolkad bruksanvisning som kräver att man tittar väldigt noga på de olika profilerna.


Grohus hade skickat en profil för lite och det saknades massor av skruvar. Då hon hörde av sig och frågade om profilen och skruvarna svarade dom något avigt att dom vägt paketet och det var rätt vikt alltså inte något fel :/ Klart dåligt bemötande. Själv har jag köpt mycket från östländer, (Averto) men min vän handlade från Grohus för att få service, vilket alltså inte ingick. Det kan alltså vara klokt att köpa in extra skruvar/muttrar för de som man får med från Grohus räckte inte för oss iaf.

Sen måste man tydligen vara beredd på att få skapa sina egna profiler då de kan saknas och hon fick inte någon komplettering för profilen. Var beredd på att vara lite ingenjörsmässig problemlösare för att få ihop det...

5 kommentarer:

  1. Hej, vi blev kontaktade att det saknades en stor mängd skruv och samtidigt krävdes det att vi skulle kompensera med gratis tillbehör för detta obehag.

    Den stora mängden saknade skruvar tydde på felaktig montering eller slarv. Vid närmare efterforskning visade sig att ni hade öppnat en burk med skruv som skulle vara till takluckan och dessa skruvar och brickor hade troligtvis hamnat på växthuset eller slarvats bort.

    När vi berättade att en del av kostnaden skulle behövas ta av kund så hittades lite skruvar som tidigare var borta.

    Vi skickade 0,2kg skruv. Vilket är en ganska stor mängd och ingenting som packas felaktigt. Vi tog också 60% av kostnaden för skruven och kunden behövde bara betala 40%.

    Har man gjort fel själv är det bättre att inte anklaga oss för att göra fel och kräva kompensation. Är man trevligare mot oss kan det hända att procentsatsen man får betala är mindre.

    /Grohus

    SvaraRadera
  2. Jag vet att hon inte bad om skruven, då hon redan köpt den, för att hon ville bli klar med bygget och inte vänta på postgången. Dock vet jag att hon bad om profilen som inte heller var med. Det är ju inte helt lätt att bygga ett stort plockepinn där en del fattas, så att man ber om en smulas kompensation efter att haft huvudbry och sedan fått göra en egen lösning av problemet känns helt normalt i min värld, jag som jobbar med konstruktion och beställningar samt har agerat byggherre under de senaste 3 åren är van vid att bli kompenserad om en vara inte motsvarar det jag beställt.

    SvaraRadera
  3. Hej, igen!
    Den skruvburk som uppgavs vara saknad/tom syns på en av bilderna. Vi har skickat både skruv och profil. Men vi skickar inte kompensation för något som man uppenbarligen har haft. Din vän som köpte växthuset ville att vi skulle skicka både skruv och profil, vilket vi har gjort.

    Ringer man in och tvärljuger till oss gällande vad som saknas och anklagar oss för att inte skicka saker som man helt uppenbart har fått, så är det klart att man inte får kompensation.

    /Mvh Grohus

    SvaraRadera
  4. Känner igen problematiken. massvis med skruv, muttrar och brickor som saknas om jag skulle använda alla förstansade montagehål och det förutsatte jag. Antalet fästdetaljer som skulle monteras på de olika ställen var motsägande på den usla anvisningen som medsändes. Efter flera mejl och telefonsamtal, visade det sig att alla fästhål inte skulle användas. Varför stansar man hål som bara knappt hälften skall användas? Vidare begärde Grohus mer än dubbelt pris för de saknade delarna, med väldigt dålig öststatskvalitet, än de som jag senare köpte, med betydligt högre kvalitet än de Grohus levererat. Kort sagt, jag är mycket besviken på det dåliga bemötandet jag fått av Grohus, liksom på kvaliteten på det levererade växthuset. Att sedan inte få en komplett leverans verkar många ha råkat ut för. En del får komplettering gratis, men jag skulle behöva betala kraftigt överpris för att få komplett leverans. Mycket dåligt av Grohus.

    SvaraRadera
  5. Hej, vet inte hur jag i går hamnade på denna blogg? (som jag förmodar det är) Har själv tänkt skaffa en egen blogg, men inte kommit ända fram. Däremot håller jag på att montera ett bågväxthus modell Loke 300 från Grohus. Känner igen Era problem, får ingen hjälp från Grohus, de bara bortförklarar alla mina problem med att jag gjort fel. Ändå är även jag maskiningenjör, med produktionsteknisk inriktning och konstruktör med närmare 60 års erfarenhet. Undrar hur en humanist lyckas få ihop ett sådant här växthus i avsaknad av en användarvänlig montagehandledning. Dessutom har jag i efterhand fått reda på att Loke inte tål vindstyrkor som överstiger 20 m/s!! Den upplysningen skulle lämnats före köp tycker jag. Skulle varit trevligt om växthuset, som jag laggt ner över en månads arbete på, även kan stå kvar efter första höststormen, som i Skåne kan nå över 30 m/s, så nu håller jag på att efter egen förmåga förstärka konstruktionen så något skall finnas kvar nästa odlingssäsong. Den lär visserligen stå någon stans på webben, att växthuset inte tål Skånska vindar, men där har jag inte varit inne och läst utan beställt på telefon. Vet Ni förresten om att det finns en FB-grupp som heter: Vi Som Har Tunnel Från Grohus (Tor, Oden Eller Loke)? Där kan Ni vädra olika problem. Men var försiktig hur Ni skriver där, det jag skrev blev för mycket sanning som inte Gruhus kunde sakligt bemöta, så jag blev helt enkelt utesluten.

    Hoppas Ni får ett användbart växthus som ger er mycket nöje, inte bara arbete.

    MVH/Olle Lindblad

    SvaraRadera