torsdag 8 mars 2018

Vinterså som amerikanarna!

Då jag alltid drivs av tanken att jag har mer tid "nu än sen" så har jag sått för glatta livet här hemma.


I USA är vintersådd ganska stort och många sår grödor i små dunkar och stora plastflaskor. Jag tänkte ge mig på ett försök till vintersådd med deras metod...

Då USA har en förpackningsindustri som genererar 2-4 liters platsflaskor i mängder (från mjölk och juice) verkar dom ha det lite enklare att få tag på gratismaterial... Själv har jag scannat den svenska marknaden och styrt om vår kost en smula den senaste tiden :) Det har blivit magiskt mycket kräftor då dom säljs i lite större, genomskinliga plasthinkar... Det finns även genomskinliga plasthinkar att köpa i butiken och även där har jag slagit till på en 5 liters variant som jag tyckte kändes smidig, tyvärr fanns det inget lock till men till min stora glädje insåg jag att "fruktpåsarna" från affären har precis rätt mått för att träs på ovanifrån och knytas fast undertill så jag slipper hålla på med tape och om en plastpåse blir för trasig tänker jag att jag bara trär på en ny utanpå...

Som vanligt vid sådder är det viktigt med dränering och luftning så jag började med att borra ett gäng hål i mina burkar.

För att undvika att plasten spricker använder jag en ganska liten borr, min favorit är 2,5 mm, nackdelen med att borra med en så liten borr är att man får borra ganska många hål, men vad gör man inte för konstens skull ;)?



Därefter fyllde jag jord i mina hinkar med jord (ca 2 liter jord per hink) och sådde fröerna direkt i dem. Sådderna fuktades med lite vatten och sen la jag på rejält med snö, därefter var det bara att rada upp dom i min vackra snödriva med vintersådder, bredvid Saras Spenatupprors-spenat :)... (En soptipp för det otränade ögat men jag hävdar att det kommer att bli en guldgruva)... Amerikanarna sår allt möjligt på det här sättet även de grödorna som vi anser förstöras vid köld så som  ärtor, squash, gurka och tomat... Nu har jag sått vilse och i april kommer det en uppdatering på hur det tar sig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar