lördag 24 mars 2018

Så på värmematta eller golvvärme

Jag har jämfört 100 fröer sålda på golvvärmen och 100 fröer sådda på värmematta för att se om jag får någon skillnad.

VärmemattanFör att effektivisera min sådd har jag en värmematta.  Den är mycket enkel att använda och jag kan ställa in temperaturen för att få så bra resultat som möjligt. Dock sår jag väldigt många fröer samtidigt och jag kan inte specialgro en märklig chili på 26 grader, det har jag inte tid och plats för i mitt liv, jag gror allt på 22-24 grader.

Jag har lagt en frigolitskiva under värmemattan för att isolera lite. Resten av sådderna har jag i källaren men av lite olika anledningar har min värmematta hamnat i min respektives garderob i vårt sovrum... Den va tom, jag behövde få undan den från barnen och han har ärligt talat väldigt lite kläder, samt ett hjärta av guld :)

Golvvärmen
Lite mer komplicerat för den är ju där den är, i mitt hus finns det en bra bastu med golvvärme och där kan jag skjutsa in mina fröer längst in i ett hörn. Problemet är ju bara att komma ihåg att flytta dom när man ska basta, men då dom gror under så kort tid har det gått bra för mitt korta minne... Jag har turen att ha ett södervänt fönster i min bastu, så om fröerna tittar upp lite ojämt kan jag vänta några dagar extra med omskolning utan att det blir fiasko...

Experimentet
Nu har jag gjort experiment med min exakt inställda värmematta och att ställa sådderna på golvvärmen.

Det har grott 100 fröer på golvvärmen och 100 fröer på värmemattan. Jag har satt samma sorter, från samma fröpåse, på båda ställena, alltså 7 st black krim inköpta på samma ställe på värmemattan och på golvvärmen osv. Jag använde självklart även samma jord... Allt för att fröerna skulle få samma förutsättningar, förutom själva värmen...

I experimentet ingick
- Tomat
- Chili
- Kronärtskocka
- Pysalis
- Aubergine
- Vitkål
- Rödkål
- Lök

I bastun grodde 92 av 100 och på värmemattan grodde 91/100. Alltså 92% grobarhet och 91% grobarhet. Att det skiljer 1% är försumbart så min slutsats är att hos mig fungerar värmemattan och golvvärmen precis lika bra, skulle jag vara efterklok skulle jag lägga pengarna på något vettigare än just min värmematta...



Jag skulle kunna ha den i källaren men det känns lite ineffektivt då vi har 7-9 grader där nere, även då jag har värmematta så riskerar jag att fröerna blir väl kalla... Det är en perfekt temperatur när det väl grott, men innan dess får dom bo i garderoben...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar