torsdag 29 mars 2018

Nu sår jag min barndoms bästa fruktträd...

Jag har ett gäng plommonträd och körsbärsträd som är riktiga favouriter genom livet.  Många av dom har jag ätit från sen jag varit liten och nu har jag bestämt mig för att försöka flytta hem träden till mig. Jag har åkt runt och bett gamla vänner och bekanta att spara några plommonkärnor och bett att få komma tillbaka och ta ympar om något år... Jag har knackat på hus som jag bott i tidigare och pratat vänligt med de nya ägarna... Det har gått strålande, alla har blivit väldigt glada och hjälpsamma.

 Jag börjar med att så kärnor från träden, om några år hoppas jag att det tagit sig och då ska jag ge mig på att ympa in på dom.

Det kommer att ske i omgångar då jag måste samla in frön och kärnor, det kommer att sträcka sig frön Äppelträd i Jämtland till plommonträd i Skåne, självklart även svärmors underbara körsbärsträd i Roslagen...


Kärnorna har jag sått i planteringsjord i krukor, krukorna har jag placerat i skyddat läge utomhus. När dom tagit sig ska jag plantera om dom i en tillväxtzon där dom ska få stå och växa till sig några år... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar