lördag 17 mars 2018

Nu kommer årets influensa till hönsägarna...

Som så många andra år börjar fallen med rapporterade fågelinfluensafall öka under årets första del och jag som hönsägare blir självklart nervös. Därför har jag gjort en liten lista på vad man kan göra för att minimera risken för smittade fåglar. Om du har fler tips så komplettera gärna med dom, tillsammans så kanske vi kan minimera skadorna från årets influensautbrott...


  • Var noga så att fåglar utifrån inte kan komma in till /komma nära dina egna fåglar. 
    • Ha gärna en rastgård med tak.
    • Använd nät med små maskor för att stänga ute nyfikna småfåglar.
  • Locka inte till dig fler vilda fåglar än vad du redan har. 
    • Mata inte vilda fåglar (iaf inte nära dina höns) 
  • Ge endast dina höns mat och vatten inne i hönshuset. 
  • Fundera på om dom verkligen ska gå lösa i trädgården om du befinner dig i ett område där smittan finns. 
  • Släpp inte in några obehöriga nära hönsen, dom kan bära med sig smittan på sina kläder.
  • Undvik att besöka dina djur på 48 h om du varit utomlands (du kan bära med dig smittan).
  • Var extremt noga med handhygien innan och efter du besöker dina höns.
  • Ha gärna ett par skor som du endast har i hönshuset, smidigt brukar vara att ha ett par stövlar stående innanför dörren, som jag bara har på mig inne hos hönsen, på så sätt släpar jag inte med mig massa smuts utifrån. 
  • Rengör och desinficera utrustning, matbehållare, ja gärna hela hönshuset!  
Jag tycker att jordbruksverket har mycket matnyttigt i ämnet så jag skickar med en länk dit...
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/sjukdomarochsmittskydd/smittsammadjursjukdomar/fagelinfluensa/viktigaforebyggandeatgardermotfagelinfluensa.4.1295021588ef860799e614.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar