söndag 11 mars 2018

Hur får man balans i flocken?


Under många år har jag provat mig igenom raser för att hitta en dynamisk grupp med många äggläggare och ett par ruvare.  Helt ärligt så är jag ur spår nu, jag har sååå många duktiga äggläggare och inte en enda flitig ruvare. Mina damer kan då och då kläcka fram kycklingar men lämnar dom helt sonika sedan åt sitt öde när något annat är mer spännande...

Jag har länge gått med tanken att det ska finnas en ras som ger okej slaktkroppar,  duktiga på att värpa och då och då ruvar,  något som enligt mig borde vara en gammal torparhöna...  Men jag kanske har fel? Det kanske är något som bara jag vill ha? Är jag så fel ute att jag hållet på att skaffa mig en önskedröm till höna som inte ens finns ? Eller har du ett tips på hur jag ska få en renrasig flock med det jag efterfrågar?

I dagsläget har jag så mycket ägg så jag skulle kunna sälja och virrpannor som inte är det minsta sugna på att ruva...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar