söndag 18 mars 2018

Så använder jag stora pluggbrätten!

Ett pluggbrätte där några plantor är redo för omskolning och nya fröer är satta i brättets motsatta sida
Jag har ett antal pluggbrätten med 150 pluggposter i. Dom är jättebra på många sätt och ganska otympliga på ett par sätt...

Fördelarna är att jag får in väldigt många fröer på liten yta. Varje frö som sås får sin egna rotplats och när jag ska plantera om dom behöver jag inte trassla ut några rötter och på så sätt för jag ofta finare och stabilare plantor.
Nackdelen är att jag sällan sår 150 fröer på ett bräde. Så här års är jag ganska nogräknad med vad jag sår och sår tomater, paprikor, chili och kålväxter i flera olika omgångar.

Då gör jag helt enkelt så att jag fyller hela pluggbrättet med såjord (eller planteringsjord om jag känner mig lite snål) sen sår jag bara så många fröer som jag har lust med, oftast en i varje plugg och märker ordentligt med vad jag sår.
Därefter sätter jag folie över sådden och ställer den på min odlingsvärmematta. Efter nån vecka sår jag lite igen, då kan det hända att jag behöver vattna jorden lite extra om den torkat ut, men oftast håller den sig fuktig och fin under folien. Sen ställer jag tillbaka pluggbrättet på odlingsvärmemattan.

För att kunna hantera sådder i olika skeden har jag satt upp en lysrörsarmatur ovanför min värmematta, på så sätt ger jag jag de små plantorna som kommit upp ljus och värme till de som fortfarande gror.  Det är inte helt optimalt att ha värmematta under plantor som grott då dom sticker lite på längden men jag tycker inte att det gör något då jag istället planterar ner dom en bit vid omplantering om jag tycker att dom blivit rangliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar