torsdag 15 mars 2018

Dags att tömma bokashihinken - med 60 cm snö?!

Japp då hände det, bokashihinken är full och vintern ligger tung över hela tomten...

Min sexåriga son tittade klentroget på mig och sa "undrar hur dom grävde ner sin hink på istiden" när jag förtvivlat försökte få loss spaden ur den frysta jorden...



Det har varit rejält med minusgrader under flera veckor och jag har problem med att få ner spaden i jorden. I vanliga fall brukar det gå att hacka lite jord över och blanda runt med i mitt tunnelväxthus men idag var det som att komma till Svalbard! Allt är genomfryst!

Som jag såg det hade jag två olika alternativ, det ena är att
 lägga det i en hink med lock och låta den stå och gotta till sig tills det går att gräva igen. Jag har ett par gamla latrinhinkar som står och väntar på att få en livsuppgift. Där kan jag samla bokashi och gräva ner den om någon vecka när det är blidväder igen...

Mitt andra alternativ är att lägga det i en av mina förgrävda gropar, utan att täcka över, för det är för fruset för att få upp någon jord just nu. Om jag gör så så får jag välja växthuset och lägga lite snö över för att skydda det... Därefter väntar jag några dagar och går dit en dag när det är bättre väder och gräver över det...

Den här gången blev det alternativ två... Jag har behövt göra det några gånger tidigare i vinter och det har gått bra då, så låt oss hålla tummarna för att det inte drar till sig några skadedjur den här gången   heller :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar