lördag 10 mars 2018

Hur skottar man en odlingstunnel?

I höstas funderade jag på om jag skulle ta ner plasten från min tunnel. Då jag har tre små barn och vinterförvaring av plasten skulle ta två vuxna människors arbete tillsammans i ca 2 h  (vilket är ganska besvärligt att få till nu i livet!) bestämde jag mig för att den fick ligga kvar på...

Det kan vara förra årets dummaste beslut!
Attans vad jag har fått skotta och skrapa snö! Men nu, en knapp meter snö senare måste jag faktiskt skryta med att jag blivit en riktig mästerskottare!

Jag börjar med att försiktigt raka av all snö som jag når runt om tunneln med en platsspade. Här har jag valt en väldigt lätt spade för jag tror att det är viktigt att föröska undvika att dra den mot plasten, jag försöker att bara hålla den mot snön. När jag tagit bort så gott som all snö på båda sidorna ligget det oftast en ryggrad kvar, mitt på tunneln, om jag känner mig hurtig går jag in i tunneln och använder spadhandtaget för att försiktigt skaka av snön från taket genom att trycka på taket inifrån..

När bör man då skotta sin tunnel? Jag räknade lite hållfasthet och kom fram till att den utan problem skulle klara 30 cm snö, men jag kände samtigt att det är att utsätta plasten för onödigt slitage, jag försöker att skotta ungefär var tionde cm, men det är inte helt lätt i år då det helt plötsligt faller 15 cm på en natt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar