måndag 5 mars 2018

Odla med värmekabel del 2

För en dryg månad sedan grävde jag ner en värmekabel i en av mina pallkragar inne i växthuset, det kan du läsa om här. Jag sådde lite fröer, la på ett fönster och sen gick jag i ide igen...

Det kanske var vinterns mest otacksamma tid att så på då vi haft rejält kallt sen dess. Det har varit många veckor som nattemperaturen har varit mellan -10 och -17... När jag såg att temperaturen inte skulle gå över -12 grader tre dagar i rad så plockade jag faktiskt fram en fiberduk och bäddade med den...

Det har faktiskt?! grott och börjat växa, trots denna kalla och mörka årstid... Många dagar har jag inte ens vågat öppna locket och tjuvkika ner på sådden då det varit så kallt, jag har försökt att hushålla med den värmen som jag fått upp för att det ska växa så fort som möjligt... Nu har det varit ett gäng bistra nätter så bilden är faktiskt två veckor gamla och jag vågar inte öppna och ta en ny förrän solen ligger på och ger plusgrader inne i växthuset :)

Det ska bli spännande att se vad det är som grott när det tagit sig lite till, jag strösslade ut spenat, asiatiska blad, vintersallad och lite rädisor med förhoppningen om att något skulle ta sig och det är tydligt att det är flera olika sorter som orkat gro... Nu när jag är efterklok ifrågasätter jag varför jag inte la in ett rejält lager såjord, eller iaf planteringsjord överst, då hade jag nog gjort det lite enklare för mina tappra vinterstartare... Istället tog jag vanlig jord som iof är bra, men fylld med lite väl mycket organiska rester och busiga gamla gräsbitar som jag riskerar att få tampas med nu...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar