måndag 17 juni 2019

Min odlingsstrategi – maximera skörden


Jag odlar så mycket det går, på relativt liten yta. Jag har en tunnel på 8x3 meter där jag för tillfället har ett så kallat skiftbyte. Det innebär att kålen, spenaten, rädisorna, löken, ja allt som jag satte tidigt i våras håller på att fasas ut samtidigt som tomater, gurka och chili får breda ut sig.

Att få till dessa skiftbyten är inte helt trivialt, broccolin växer för fullt och kommer att ge rikligt under de kommande veckorna också, samtidigt som tomaterna behöver mer plats.

För att utnyttja platsen försöker jag hitta luckor bland kålplantorna där ljus slinker ner, där gräver jag stora hål och fyll mer med gödsel och sedan en tomat eller gurkplanta. I många fall skördar jag även ett gäng blad på kålen för att få in mera ljus till tomatplantan. För mig brukar det gå bra att odla på det sättet men jag måste alltid vara ganska noggrann med att vattna och göda, för det är många rötter som slåss om godsakerna. Skördeklar kål tar jag in, ofta som små kålhuvuden, allt för att få in nya saker i växthuset.

Stora delar av kålplantorna i växthuset odlar jag bara under våren för att få foderblad till mina wookrätter, så vissa plantor får aldrig bli någon kål, och andra flyttar jag ut på friland när växthuset börjar bli fullt…
Favoriterna:
Broccolin är jag så nöjd med så den har jag bestämt mig för att den får stå kvar. Samma sak med brysselkålen, även den får några givna platser i växthuset då brysselkålen räddade oss under flera veckor förra hösten. 

Brysselkålen blir även en fantastisk växt under våren om man skördar alla brysslingar och låter den stå kvar under våren.

Just nu är växthuset en brutal djungel och som en god vän precis sa, "nu blir det väl bara värre tills i spetember, va?" 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar