torsdag 23 november 2017

Ryska bullbillers i landen

Jag fick ryska bulbillers, från vitlök i en påse. Bulbillers är de små lökarna från lökens topplökar. Dom här är väldigt små, tyvärr, men de kommer från en lök som borde passa mina odlingsförhållanden riktigt bra, så jag håller tummarna för att dom ska leverera fint utsäde inom några år...
Bulbillers kan planteras precis som vanlig vitlök men det tar ett par säsonger innan dom odlats upp till storleken som en vanlig vitlök. Jag kommer alltså att  behöva odla dom i minst två år, antagligen tre eller fyra år, men jag har flera långdragna projekt så jag bestämde mig för att dom passar fint i hörnet där allt tar lite mer tid, där även sparrisen bor...

Mina bulbillers såg illa tilltygade ut och luktar som en start tsatsiki morgonen efter. Jag funderade på om det va värt att göra något med och kom fram till att dom från en chans. Delar av det sätts i tunneln och delar av dem sätts på friland. Jag skulle egentligen vilja spara lite till i vår, men jag är rädd för att det är en dålig ide då dom känns ganska medtagna redan nu och jag tror att dom har ruttnat till i vår.
Min tanke var egentligen att sätta allt på friland, bland mina andra projekt som är långdragna, men jag vågade inte peta ner hela tsatsiki-skörden i den något kalla jorden, jag fegade ur lite och satte en hel del i växthuset :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar