måndag 20 november 2017

Möss i hönshuset...

Det börjar bli kallt ute och då blir gnagarna mer närgångna. Dom söker sig till värme och mat och vi måste se till att hindra dom.

Tätt hönshus
För det första är det viktigt att ha ett tätt hönshus och här faller säkert hälften av Sveriges hönshus bort då många hönshus är gamla ladugårdar och skjul som har skeva väggar och konstiga håligheter. Om möjlighet finns är det självklart bäst att täta hönshuset så att gnagare inte tar sig in, men det kan vara ytterst svårt...

Förvaring av maten
Maten är det som drar till sig råttor. Förvaringen av maten måste ske i stängda råttsäkra kärl. Allt ska ha ordentliga lock som en gnagare inte kan ta sig in i.

Matkärlen där maten serveras till hönsen är en mycket större utmaning. Många av oss har mat stående under dagarna för att hönsen ska kunna få fri tillgång, särskilt nu under årets kalla period då hönsen behöver extra energi för att hålla värmen. Du gör klokt i att försöka hitta ett matkärl där det blir så lite spill som möjligt. Det är inte helt enkelt men det sker hela tiden utvecklingar på marknaden och förhoppningsvis kommer det nya innovativa lösningar som kommer att minimera spillet. Här har får du gärna dela med dig om du hittar en foderlösning som minimerar svinnet.

Jag är i perioder nöjd med min hängande foderlösning, men då jag har unghönor måste jag även fylla på i lägre fodertråg för att förvissa mig om att dom når och där blir det betydligt mer spill.

Råttfällor
För att hålla möss och råttbeståndet nere kan det vara klokt att då och då göra små stickprov genom att gillra råttfällor. Gnagare är fiffiga och ibland svåra att upptäcka, därför gör du klokt i att gillra en fälla lite för ofta, än att stå där när invasionen är ett faktum och gnagarproblemet tar över.
Jag har gillrat mina fällor med allt från korv till ost utan några vidare framgångar. Efter tips har jag på senare tid börjat gillra den med guldnogat och jag återkommer med utvärdering på om det är världens bästa gnagarlurare eller ytterligare ett alternativ till halvdan leverpastej.

När vi kommer till själva råttfällan fick jag nyligen tips om en giljotinvariant som ska vara ovanligt effektiv.  Utöver den har jag även tänkt att pröva den lilla rampen som man lutar upp mot en hink. Problemet här är att man samlar på sig en hink med gnagare, jag kan tänka mig att tömma en råttfälla men jag har faktiskt lite svårt att se mig själv göra slut på ett par gnagare i botten av en hink dock är det hör ett ypperligt alternativ om man vill rädda gnagarna och släppa ut dom på en annan plats :) Då är det bara att ta hinken och bära iväg med de små rackarna... Dock saknar jag själv tro på karma och sysslar därför inte med några räddningsauktioner när det gäller gnagare...

Katt
Ett av de bättre alternativen är självklart katt. En duktig katt håller rent på gnagare. Om du inte har möjlighet att ha katt själv kan du kanske låna en katt. Hos oss finns det många katter i grannskapet och jag har sett till att hålla hunden kort för att inte skrämma iväg dom och titt som tätt sitter någon av dom på pass utanför hönshuset, en glädjande syn för en gnagarhatare.

Om du har oturen att få en invasion brukar det vara bäst att skaffa råttgift och även hjälp från ett företag som är duktiga på gnagare. Så se till att sätta stop för dom i ett tidigt skede, du vill inte att en hel gnagarsläkt flyttar in!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar