måndag 13 november 2017

Lite snigelätet eller besprutat med gift - vad äter du helst?

Många gånger när jag ska skördar undrar jag var den stackars plantan egentligen varit med om... Det är väldigt tydligt att jag inte är först på bollen ;)
Men jag har bestämt mig för att det är helt ok. Det finns ju en anledning till att det inte ser ut så på varorna vi köper i affären, dels är det ett enormt matsvinn på vår jord, så dom delarna som varit lite kantstötta eller skadedjurs angripna får vi aldrig se, dom kasseras. Sen har vår matproduktionsodling en helt annan nivå på skadade grödor och det är för att de används bekämpningsmedel i ganska stor grad. Det här är något som vi i perioder pratar om, men som jag som hobbyodlare faktiskt försöker påminna mig om titt som tätt. Så fort jag har en planta som sniglarna ger sig på, eller för all del, någon annan skadegörare, så ger jag mig själv en liten klapp på axeln och tänker "Det som är kvar är i alla fall giftfritt".

Så jag tycker att vi borde påminna varandra, ofta, om vikten av att vara stolt och glad över grödorna vi levererar oavsett om någon annan smakat på dom i kanten innan du hann fram :)
Ta hand om det sista krakarna där ute i landet som kanske till hälften är uppätna av sniglar och dessutom lite rådjurstuggade, för det kommer ändå vara mycket nyttigare och godare än det du köper i butiken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar